Menu
Masz ciekawy temat? Napisz do nas
  • Biznes
  • Praca dla prawnika
  •  
  • Transakcje
  • Branża
  • Studenci
  • Pro bono i kultura

Polski Prawnik

  • Biznes
  • Praca dla prawnika
  •  
  • Transakcje
  • Branża
  • Studenci
  • Pro bono i kultura
Polski Prawnik > Biznes > Prawnik Bloger: Tomasz Zalewski

Prawnik Bloger: Tomasz Zalewski

9.09.2016, Monika Muracka Biznes

polski-prawnik-prawnik-bloger-Tomasz-Zalewski-eurozamowienia-ipwsieci

Ważne, by sposób prowadzenia bloga wynikał z osobowości danego autora

Trzy lata temu zostałem zapytany przez redakcję dodatku „Prawnik” Dziennika Gazety Prawnej o blogi prawnicze i moje doświadczenia oraz refleksje związane z prowadzeniem naszych blogów kancelaryjnych – IP w sieci oraz EuroZamówienia.

Pomimo tego, że od przygotowania tamtego felietonu minęło trochę czasu, opisane tam przemyślenia uważam za nadal aktualne. 

Po pierwsze, każdy musi znaleźć swój sposób na prowadzenie bloga. Jedni używają poczucia humoru, inni piszą w sposób prowokacyjny, jeszcze inni zadziwiają swoją pracowitością, np. w zbieraniu źródeł informacji na dany temat. Ważne, by sposób prowadzenia bloga wynikał z osobowości danego autora. Tylko w ten sposób zostaniemy zapamiętani przez czytelników, co przy okazji może pomóc zrealizować nam „marketingowy” cel blogowania. 

Warto pamiętać, że o wartości blogów prawniczych stanowią przede wszystkim wartościowe teksty, które zapamiętają czytelnicy. A o tym decydują m.in. wiedza, doświadczenie i osobowość prawnika. Dlatego łatwo rozpoznać blogi, których prowadzenie wynika wyłącznie z kalkulacji marketingowych. Zazwyczaj piszą na nich najmłodsi prawnicy, którym powierzono ten obowiązek (ewentualnie przygotowują teksty osobom pod nimi się podpisującym)  lub teksty, które się na nich pojawiają, przypominają standardowe newslettery albo bieżące informacje prasowe. 

 Większość prawników uważa, że prowadzenie prawniczego bloga ma na celu przede wszystkim promowanie własnych usług. Stąd m.in. renomowani prawnicy i kancelarie, których pozycja na rynku jest już ustabilizowana, rzadko rozpoczynają przygodę z blogami, uważając że klienci, zwłaszcza ci najbardziej wymagający, nie szukają prawników za pośrednictwem internetu. Założenie bloga jedynie z myślą o zwiększeniu sprzedaży usług prawnych jest bowiem ślepą uliczką. Inwestycja czasu włożonego w prowadzenie bloga się nie zwróci, czytelnicy będą go omijać, zaś reputacja autora nie wzrośnie.

Nie oznacza to oczywiście, że każdy blog narażony jest na taki los, ale potrzeba czegoś więcej niż tylko chęci rozreklamowania się. Jeśli autor bloga prawniczego odczuwa potrzebę podzielenia się z innymi swoimi przemyśleniami, które są i będą na tyle ciekawe, by kogoś zainteresowały i będzie pisał – co często bywa najtrudniejsze – w sposób jasny i zrozumiały, ma spore szanse na sukces rozumiany jako m.in. rozpoznawalność i budowa własnej marki.

 A jeśli chodzi o kierunek rozwoju prawniczej polskiej blogosfery, to chciałbym jasno podkreślić, że prowadzenia bloga prawniczego nie można się nauczyć w teorii – tego trzeba spróbować. A zacząć najlepiej od systematycznego czytania innych blogów, być może nie tylko prawniczych. Warto także nauczyć się wchodzić w interakcje w mediach społecznościowych – niewielu prawników to potrafi – a nie można prowadzić bloga bez tej umiejętności.

– Tomasz Zalewski, radca prawny, partner w kancelarii Wierzbowski Eversheds, pomysłodawca i współautor blogów EuroZamówienia.pl i IPwSieci.pl


Czytaj więcej: 

  • „Popularny będzie storytelling blogowy, może doczekamy się prawników YouTuberów” – Katarzyna Przyborowska
  • „Polska blogosfera prawnicza ma się świetnie. Oby tak dalej!” – Wojciech Wawrzak
  • „Główna zasada to pamięć o tym kto jest naszym końcowym odbiorcą” – Paula Pul
  • „Coraz więcej kancelarii będzie posiadało własny blog” – Rafał Chmielewski
  • „Rozwój prawniczej blogosfery będzie zmierzał w kierunku zaawansowanej komunikacji z klientem i obsługi klienta online” – Monika Muracka

Materiał pt. „Prawnik Bloger” z cyklu badawczego „Więcej niż prawnik, więcej niż marketing” Moniki Murackiej dostępny jest w formacie PDF. Możesz otrzymać go w naszym newsletterze – ZAPISZ SIĘ.


Dla wszystkich Prawników Blogerów

Dołącz do inicjatywy #MamWplywNaWizerunekPrawnika.

Wypełnij ankietę – TUTAJ. Formularz aktywny do 7 października br.

Odpowiedzi będą wstępem do większego projektu, jakim jest nasz branżowy raport o polskiej blogosferze prawniczej – tj. 1. edycja raportu „Prawnicy Blogerzy”.

Do udziału w badaniu zaprasza „Marketing dla prawników” wraz z pierwszymi partnerami inicjatywy – serwisem „Polski Prawnik” oraz serwisem „SpecPrawnik”.

Szczegóły dotyczące inicjatywy możesz poznać TUTAJ. 

Facebook Twitter Linked In więcej o: #biznes (8) więcej z: Biznes (509)

Więcej wiadomości

Partnerzy

  • Reklama
  • Napisz do nas
  • Regulamin Serwisu
Facebook Twitter LinkedIn

© 2022 Polski Prawnik

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej