Coraz więcej kancelarii będzie posiadało własny blog
Kiedy odchodziłem z jednej z korporacji z kręgu BIG4 chciałem zrobić coś ważnego w swoim życiu i dla świata. To może brzmi górnolotnie, ale faktem jest, że takie miałem wewnętrzne pragnienie. Po kilku latach prowadzenia własnego prawniczego bloga podwojneopodatkowanie.pl postanowiłem pokazać naszej branży, jak za pomocą bloga kancelaria prawna może w nowoczesny sposób i skutecznie kształtować swój wizerunek oraz zdobywać klientów. W roku 2008 blogów prawniczych o charakterze komercyjnym w zasadzie nie było, więc wiedziałem, że to jest droga, którą mogę podążać. Przez bardzo długi czas nie mogłem jednak przekonać nikogo ze znanych mi osobiście prawników do własnego bloga. Nawet pomimo tego, że dysponowałem statystykami własnego bloga oraz dowodami na to, jak buduje on mój wizerunek oraz bazę klientów. Etap edukacji branży prawniczej w tym zakresie nie był prosty. Prawdę mówiąc po kilkunastu miesiącach pracy bez żadnych efektów zacząłem myśleć o porzuceniu moich ideałów. To był trudny i ciężki okres.
Dziś w polskiej sieci obecnych jest kilkaset blogów prawniczych, z czego grubo ponad setka to blogi wspierane i administrowane przez web.lex. Mało tego, są to blogi zdecydowanie najlepsze na świecie pod względem komunikatywności. Także w kontekście szeroko pojętych profesjonalnych blogów firmowych. Więc to trochę tak, jakbym pomału przez te lata stawał się wzorem dla polskiej blogosfery prawniczej. Jak się z tym czuję? Czuję się jak osoba, która może zmieniać świat, jeśli tylko jest cierpliwa i ma energię, aby iść wciąż naprzód. Wierzę w to, że dzisiejszy świat stworzył małym kancelariom całkowicie nowe, lepsze warunki do działania. Dzięki sieci mogą one nie tylko szybciej się rozwijać, ale też skuteczniej konkurować z większymi od siebie. Wierzę też w to, że to one mają największą zdolność do zmiany wizerunku prawnika w oczach całego społeczeństwa.
Mówiąc głośno, że nasze blogi uważam za najlepsze na świecie, nie mówię tego dlatego, że chwalę polskie blogi, a nie inne, ale dlatego, że są to fakty. Przede wszystkim warto podkreślić, że komercyjne blogi prawnicze prowadzone są w USA (i kilku krajach anglosaskich) oraz właśnie w Polsce. Kiedy porównamy blogi prawnicze prowadzone przez naszych amerykańskich kolegów z polskimi, okaże się, że tamte nie mają prawie żadnych komentarzy. A komentarze w mojej ocenie świadczą o komunikatywności bloga, co jest niezwykle istotnym elementem w kontekście zdobywania klientów. Wpływają one także na inne już bardziej szczegółowe aspekty prowadzenia i działania bloga.
W kontekście rozmowy o kierunkach rozwoju prawniczej blogosfery, w mojej ocenie zdecydowanie coraz więcej kancelarii będzie posiadało własny blog i stanie się on niezbędną częścią każdej praktyki prawniczej. To trend obserwowany przeze mnie od długiego czasu. Dobrze poprowadzony blog jest niezwykle efektywnym i skutecznym narzędziem promocji kancelarii. Nie ma przy tym niebezpieczeństwa, że blogów prawniczych będzie za dużo. W Polsce wciąż istnieje potencjalnie ogromny popyt na usługi prawne, który na pewno będzie nabierał cech realnych. Zatem miejsca tutaj jest wiele. Natomiast, w korelacji z innymi narzędziami online, w mojej opinii blogi prawnicze docelowo wyprą z sieci typowe strony internetowe – wizytówki.
– Rafał Chmielewski, CEO w web.lex, współtwórca ponad setki prawniczych strategii e-marketingowych, autor „Pamiętnika Adwokata” oraz bloga
e-MarketingPrawniczy.pl
Czytaj więcej:
- „Popularny będzie storytelling blogowy, może doczekamy się prawników YouTuberów” – Katarzyna Przyborowska
- „Polska blogosfera prawnicza ma się świetnie. Oby tak dalej!” – Wojciech Wawrzak
- „Ważne, by sposób prowadzenia bloga wynikał z osobowości danego autora” – Tomasz Zalewski
- „Główna zasada to pamięć o tym kto jest naszym końcowym odbiorcą” – Paula Pul
- „Rozwój prawniczej blogosfery będzie zmierzał w kierunku zaawansowanej komunikacji z klientem i obsługi klienta online” – Monika Muracka
Materiał pt. „Prawnik Bloger” z cyklu badawczego „Więcej niż prawnik, więcej niż marketing” Moniki Murackiej dostępny jest w formacie PDF. Możesz otrzymać go w naszym newsletterze – ZAPISZ SIĘ.
Dla wszystkich Prawników Blogerów
Dołącz do inicjatywy #MamWplywNaWizerunekPrawnika.
Wypełnij ankietę – TUTAJ. Formularz aktywny do 7 października br.
Odpowiedzi będą wstępem do większego projektu, jakim jest nasz branżowy raport o polskiej blogosferze prawniczej – tj. 1. edycja raportu „Prawnicy Blogerzy”.
Do udziału w badaniu zaprasza „Marketing dla prawników” wraz z pierwszymi partnerami inicjatywy – serwisem „Polski Prawnik” oraz serwisem „SpecPrawnik”.
Szczegóły dotyczące inicjatywy możesz poznać TUTAJ.